inschrijven

HOVO’s

In opdracht van HOVO Brabant in Tilburg verzorgt muziekhistoricus Joop van Velzen, M.Sc./M.A. van ‘Music in Life’ de leergang ‘Geschiedenis van de Klassieke Muziek’.

De leergang zal meer dan twintig eeuwen klassieke muziek – van de theorieën van de oude Grieken tot de ‘minimal music’ van Philip Glass – op een begrijpelijke en overzichtelijke wijze behandelen, toelichten en met beeld- en geluidsfragmenten illustreren. De talrijke stromingen en hun exponenten die hebben bijgedragen tot de veelkleurige en boeiende westerse muzikale geschiedenis, worden in een brede cultuurhistorische context geplaatst. Voor iedereen die zich als liefhebber wil verdiepen in de ontwikkeling van de westerse klassieke muziek door de eeuwen heen, zal deze leergang onmisbaar blijken!
De aandacht gaat uit naar de ontwikkeling van de Westerse klassieke muziek, met analyses van composities, met informatie over het leven van de bekendste componisten en met beschrijvingen van het culturele leven in de belangrijkste muzikale centra. Klassiek zal hiermee nóg meer gaan leven!

linkerpaneel-musicerende-engelen

Leergang ‘Geschiedenis van de Klassieke Muziek’ I. Van de Oudheid, via Mesopotamië, Egypte en de Antieken tot en met de Middeleeuwen

In de eerste cursus van de leergang komt de exotische muziek van de Primitieven, de Cultuurvolken en de Antieken aan de orde. Vervolgens maken de deelnemers kennis met de eenstemmige muziek van het Gregoriaans, maar ook van rondtrekkende zangers, zoals troubadours, trouvères, minnezangers en Meistersinger. De cursus eindigt dan met de ontwikkeling van de meerstemmige muziek in de Middeleeuwen, met aandacht voor de Ars antiqua van o.a. de Notre Dame School, de daarop volgende Ars nova en de invloed van de ‘Nederlanders’ op de (instrumentale) muziek van vóór de Renaissance.

French-Baroque-Classical-Music

Leergang ‘Geschiedenis van de Klassieke Muziek’ II. Renaissance, Barok en Rococo

In de tweede cursus van de leergang komen de vocale meerstemmigheid én de ontwikkeling van de instrumentale muziek van de Renaissance aan de orde. Vervolgens de vocale en instrumentale muziek van de Barok, met als hoogtepunt en synthese het leven en werk van componisten als Georg Friedrich Händel en Johann Sebastian Bach. Tenslotte de muziek van het tijdperk van verlichting en galanterie, de Rococo, als voorbereiding op de prae-romantiek en het Classicisme.

image003-6

Leergang ‘Geschiedenis van de Klassieke Muziek’ III. Van Classicisme, via de Romantiek naar de ‘Nieuwe Tijd’

In de derde cursus van de leergang wordt begonnen met de muziek uit Preklassiek en Klassiek, met als belangrijkste Weense vertegenwoordigers Joseph Haydn en Wolfgang Amadeus Mozart. Vervolgens ruime aandacht voor het leven en werk van Ludwig van Beethoven, waarna uitgebreid wordt stil gestaan bij de vocale en instrumentale muziek van de Romantiek. Dit als ‘voorportaal’ voor de verschillende nationale scholen en de opkomst van het het impressionisme en het expressionisme in de klassieke muziek. Tenslotte uitgebreide aandacht voor de vroeg-modernen, zoals Arnold Schönberg en Igor Strawinsky, gevolgd door een omvangrijk overzicht van de moderne klassieke muziek en haar verschillende stromingen uit de periode na 1920 met de hoofdtendensen van de muziek na 1950.

Kijk voor meer informatie op www.hovobrabant.nl/home.

 

Voor HOVO Nijmegen verzorgt Joop in het najaar van 2017 een serie van 8 colleges ” Klassieke Muziek van de 20ste en 21ste eeuw!”

De 20e eeuw is de periode van nieuwe, moderne klassieke muziek, soms avant-garde, soms experimenteel, dan weer verrassend ‘oud’ klinkend!
In alle soorten en genres worden componisten uitgedaagd en er vaak toe gedreven, voortdurend iets nieuws te doen. Daarom heeft zich in die periode niet één, duidelijk af te bakenen muzikale stijl ontwikkeld, maar is een heel conglomeraat van stijlen en technieken ontstaan. Het individualisme en de diversiteit die in de romantische periode al aanwezig was, wordt in de 20e eeuw alleen maar groter.

p018dsmm

Veel muziek  van de latere 20ste, als ook van de hedendaagse muziek uit de 21ste eeuw, valt niet in te delen in bestaande categorieën en genres: Componisten kunnen naar eigen behoeften en inzichten van elementen uit alle mogelijke muziek, gebruik maken, het aantal varianten is onbeperkt. Dat maakt moderne klassieke muziek dan ook meteen zo boeiend!

Impressionisme (Claude Debussy, Erik Satie, Maurice Ravel) expressionisme (Arnold Schönberg, Anton Webern, Alban Berg), neo-classicisme (Ferrucio Busoni, Igor Stravinski, Sergej Prokofjev), electronische muziek (Edgar Varèse, Iannis Xenakis), musique concrète (Pierre Schaeffer, Pierre Henry), seriële muziek (Karel Goeyvaerts, Karl-Heinz Stockhausen, Luigi Nono), microtonale muziek (Georgi Ligeti, Harry Partch, La Monte Young), aleatorische muziek (John Cage, Pierre Boulez, Karl-Heinz Stockhausen) en minimal music (Morton Feldman, John Adams, Steve Reich, Philip Glass).

music  p014ddgc  Glass-Photo  gubaidullina1  image-3613178

Het zijn stromingen in de Westerse gecomponeerde (kunst) muziek. Maar het bleef dus niet bij de vernieuwingen uit de eerste helft van de 20e eeuw. Ook in de muziek van na 1950 horen we toepassingen van impressionistische en expressionistische tendenzen, neo-classisistische technieken en ontwikkelt zich de minimal music in de negentiger jaren. De eigentijdse klassieke muziek, die dan vaak met de term ‘postmodern’ wordt aangeduid, mondt dus uit in een brede variëteit van stijlen en genres en levert muziek op van uiterst aantrekkelijke composities, zoals de werken van Arvo Pärt, Sofia Gubaidoelina, Tan Dun, Witold Lutoslawski, Einojuhanni Rautavaara, Hans Werner Henze, Alfred Schnittke en vele, vele anderen!

steve-reich-1341930186-article-0  delta_kuva1_id_42710  ARVO PART_08

Al met al zal er in deze 8 hoorcolleges een brede waaier van uiterst verrassende muziek te horen en te zien zijn. In goede onderlinge samenhang wordt een en ander van deskundige toelichting voorzien, zodat een consistent beeld en begrip ontstaat van een uiterst boeiende tijdsperiode in de ontwikkeling van de hedendaagse klassieke muziek. Ongetwijfeld zal de uiteindelijke conclusie gerechtvaardigd blijken te zijn: “Moderne klassieke muziek kan uitermate intrigerend zijn en enorm boeien’!

 

Ook verzorgt Joop in opdracht van HOVO Nijmegen op donderdag 31 augustus een themadag “Acht eeuwen Spaanse componisten”, waarbij de ontwikkeling van de Spaanse klassieke muziek centraal staat en bekende, maar vooral onbekende componisten en hun werken de revue passeren.

    

De ontwikkeling van de Spaanse muziek is net zo uitgebreid, divers en verschillend als de Spaanse geschiedenis. Vele verschillende muziekelementen uit de grote verscheidenheid van culturen die deze geschiedenis beïnvloed hebben, leveren samen een unieke mengelmoes op.

Kijk voor meer informatie op www.ru.nl/hovo.

Close